Informationsbrev Samordnad Varudistribution vecka 27 - 2019

Sommartider

Sommaren är här och många av Södertörns kommuners förskolor/skolor stänger för sommarlov. Godsvolymerna minskar då ordentligt och för att bibehålla god fyllnadsgrad på bilarna ändras leveranstiderna. Sommarens plan ser ut så här:

Vecka 28 till 32 kommer leveranser någon gång mellan 7-13. Inga fasta tidsfönster.

Vecka 33-34 gäller de normala tidsfönster, men leveransen kan komma tidigare (dock inte senare om inget allvarligt/stort händer). Widrikssons kommunicerar med mottagare om leveranstid ändras.

Vecka 35 och framåt återgår det till befintlig ruttlista.

Vid frågor, ta kontakt med Tom Ekström tom.ekstrom@upphandlingsodertorn.se eller Therese Tibell therese.tibell@upphandlingsodertorn.se

Upphandling publicerad

I måndags publicerades upphandlingen för samordnad varudistribution inom Södertörn. Den nya lösningen kommer ta vid när nuvarande avtal löper ut sommaren 2020. Vi ser fram emot många konkurrenskraftiga anbud!

Vid frågor, ta kontakt med Olof Bohlin olof.bohlin@upphandlingsodertorn.se

El och NXT

Av 14 förslag på lämpliga pilotsträckor för elvägar har Trafikverket valt ut två att gå vidare med. En av dessa är väg 73, mellan Nynäshamn och Västerhaninge. Målsättningen är att sträckan ska vara startklar 2021.

Göteborg, eller Västtrafik, har genomfört en upphandling av elbussar. Enligt egen utsago kommer Västtrafik bli störst i Sverige på elbussar när de fått de 160 nya bussarna i trafik. År 2020 kommer det finnas 220 elbussar i trafik i Göteborg, Mölndal och Partille.

Avslutningsvis har Scania lanserat ett nytt koncept för att lösa tre områden; persontransport, godstransport och återvinning. Fordonet som kan hantera detta kallas NXT.

Med hjälp av drivmoduler som kan kopplas till olika enheter öppnas nya möjligheter till transport. Spännande!

Senast uppdaterad: 11 juli 2022