Informationsbrev Samordnad Varudistribution vecka 8 - 2019

Widrikssons lastbil kör för Samordnad varudistribution.

Jämn servicenivå

De senaste veckorna har leveranserna rullat på bra inom Södertörn. För livsmedelsleveranserna har leveransprecisionen legat på 97% under februari månad, med undantag för ett par snöiga dagar vecka 6.

Att servicenivån skall vara hög är en självklarhet, men det kräver ihärdigt arbete för att lyckas.

På tal om leveranser så är det som vanligt litet andra leveranstider (klockslag) som gäller under sportlovet. I och med de minskade volymerna körs vissa leveranser tidigare än vid normal produktion. Värt att komma ihåg.

Vid frågor, ta kontakt med Tom Ekström tom.ekstrom@upphandlingsodertorn.se

Möte hos Widrikssons

Denna månads nätverksmöte (vi träffar samordnare från Södertörns kommuner) diskuterade vi den senaste månadens varuförsörjning (order-till-leverans) och försökte som vanligt lösa de problem som identifierats.

Utöver det kontinuerliga förbättringsarbetet fick vi även träffa ett par (ganska) nya ansikten på Widrikssons. Däribland trafikledningsansvarig Markus och terminalsansvarig Paul.

Efter en tur på terminalen diskuterade vi förbättringsområden så som än bättre kommunikation mellan kundtjänst och kommunens beställande enheter. Bra möte!

Paul berättar om Widrikssons terminaler

Vid frågor, ta kontakt med Olof Bohlin olof.bohlin@upphandlingsodertorn.se

Öppna data

Inom Södertörnskommunerna arbetar kommunerna med öppna data. En av kommunerna som gör det är Södertälje. Där delas data som kan ge medborgarnytta. Ett praktiskt exempel är öppen skoldata som delas med Hemnet, vilka i sin kartbild via bostadssök nu även kan visa kommunens skolor och förskolor i förhållande till det objekt besökaren söker på.

Området öppna data är ett brett område, med många möjligheter. I Helsingfors arbetas det bland annat med att tillgängliggöra data över lediga parkeringsplatser, data en tjänsteutövare kan använda för att visa var det går att parkera vid just en viss tidpunkt.

Logistik och öppna data öppnar för flera möjligheter, inte minst att samordna mer gods.

Open Data Portals
Senast uppdaterad: 8 mars 2022