Södertörns gemensamma strategiska prioriteringar för transportinfrastrukturen

Södertörnskommunerna har tillsammans gjort en kraftfull prioritering kring vilka åtgärder som bör prioriteras för att Sveriges huvudstadsregion ska fortsätta utvecklas. Prioriteringarna är listade nedan.

Ny passage under Södertälje kanal

En ny passage under Södertälje kanal är en forutsättning för näringslivets fortsatta tillväxt och kompetensförsörjning i Stockholm-Mälarregionen. Motorvägsbron, E4/E20, över Södertälje kanal är en av landets mest sårbara vägsträckor och dagens situation med endast en passage medför att viktiga samhällsfunktioner riskerar att slås ut. En ny passage skapar redundans för regional och nationell trafik.

Ny bytespunkt i Flemingsberg inklusive nedsänkning av väg 226

Ny bytespunkt i Flemingsberg inklusive nedsänkning av väg 226 krävs för att förbättra den storregionala tillgängligheten och skapa goda förutsättningar för ett framtida ökat kollektivtrafikresande i den regionala stadskärnan. Nedsänkningen av väg 226 behövs som en del i en effektiv trafikförsörjning och för att Spårväg syd ska kunna ta sig över väg 226 planskilt och därmed uppnå sin fulla potential. För att hantera det ökade resande som den kraftfulla stadsutvecklingen ger krävs en väl utbyggd kollektivtrafik och en effektiv och attraktiv bytespunkt.

Ny regional järnväg Järna - Flemingsberg via Södertälje syd

Ny regional järnväg Järna – Flemingsberg via Södertälje syd behövs för att säkra kapaciteten i Ostlänkens förlängning. För näringslivets konkurrenskraft är det avgörande med en god kompetensförsörjning och en väl fungerande arbetspendling. Kapaciteten behöver också utökas för att möjliggöra en större överflyttning av gods från väg till järnväg.

Spår till Tyresö

Spår till Tyresö behöver utredas för att långsiktigt framtidssäkra kollektivtrafikkapaciteten på östra Södertörn. Efterfrågan på kollektivtrafikresor kommer att öka och för att möta det behovet behövs kapacitetsstark kollektivtrafik, även som avlastning till annan kollektivtrafik. Utbyggd bytespunkt Gullmarsplan behöver säkerställas i nästa länsplan. Gullmarsplan är en av länets största bytespunkter, och den främsta bytespunkten inom sydostsektorn. Terminalen har stora behov av om- och utbyggnad då anläggningen är föråldrad samt att kapacitetstaket för ankommande och avgående busstrafik har nåtts.

Dubbelspår på Nynäsbanan

Dubbelspår på Nynäsbanan är en långsiktig förutsättning för att få full effekt i hela pendeltågssystemet med god redundans. Ett sammanhängande och kapacitetsstarkt järnvägsnät utan flaskhalsar är avgörande för hela regionens utveckling genom att minska sårbarheten, säkra en överflyttning av gods till järnväg från Norvik hamn samt för en fungerande arbets- och bostadsmarknad.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 11 juli 2024
Sidan publicerad av: Anna Söderström