Denna vecka: kvalitetsläget just nu, störst i Kina och cykeldistribution
Efter en bra och i stort sett problemfri sommar har de senaste tre veckorna inneburit en del utmaningar. Försenade leveranser och gods har drabbat ett flertal verksamheter, främst när det kommer till det gods som inte är livsmedel (dvs. ”övrigt gods”). En hel del verksamheter har också fått uppleva långa telefonköer och svarstider för återkoppling.
Kvalitetsbristerna beror på ett antal orsaker, de kraftigt ökade volymerna i samband med skolstarter den främsta. Vi jobbar nära kommunernas samordnare och Widrikssons för att hjälpa till att lösa problemen så snabbt som möjligt.
Widrikssons meddelade på fredagens avstämningsmöte att de inför vecka 35 genomför ytterligare stärkande åtgärder. Vi hoppas att detta ska märkas med stabilare varuflöde och snabbare svarstider.
Vid frågor, ta kontakt med Olof Bohlin via olof.bohlin@upphandlingsodertorn.se
I samband med Covid-19 pandemin oroades många bönder i Kina hur de skulle kunna sälja sina varor till kunder. Restriktionerna som infördes mot pandemin innebar svårigheter att sälja produkter via normala affärer. E-handelsbolaget Pinduoduo hade lösningen på detta, där bönder via app (och tillhörande logistiklösning) kunde sälja direkt till konsumenter.
Pinduoduo har i år gått förbi e-handelsgiganten Alibaba när det kommer till antal kunder. 800 miljoner kunder kan nu handla frukt och grönt direkt från 18 miljoner bönder.
Vid frågor, ta kontakt med Therese Tibell via logistik@upphandlingsodertorn.se
Enligt en studie där bl.a. leveranser i London utförda med hjälp av lastcyklar jämfördes med leveranser utförda av lätta lastbilar visade det sig att cyklarna var mer produktiva. Lastcykeln klarade av att leverera 10 paket i timmen jämfört med lastbilens 6 paket.
Samtidigt är koldioxidutsläppen 90% lägre för cykeldistributionen jämfört med den lätta lastbilen.