Informationsbrev från Samordnad Varudistribution vecka 2 - 2020

Widrikssons lastbil

Utvärdering och förbättring – jul & nyår 2019

2019:s jul- och nyårshelger innebar en hel del förändringar i leveransplaneringen för Södertörns verksamheter. Planeringen inför detta var omfattande och just nu utvärderar vi hur det gått – för att kunna förbättra för framtiden.

På det stora hela gick leveranserna bra, men ett par avvikelser förekom. Tack vare anpassningsförmåga hos Widrikssons och några extraordinära insatser från verksamheternas personal löstes de utmaningar som dök upp.

Utvärdering, främst för mellandagarna och inför trettonhelgen pågår nu. Detta för att reda ut felorsak och hitta förbättringsåtgärder. Snart är det påsk :)

Vid frågor, ta kontakt med Therese Tibell via logistik@upphandlingsodertorn.se

Vecka 3 kör vi igång

Under vecka tre så körs de samordnade leveranserna till Nacka via Widrikssons igång. Fredagen den 17/1 blir första leveransdag och förberedelsearbetet pågår för fullt.

Det är s k övrigt gods som kommer levereras via Widrikssons. Allt gods som beställs från åtta leverantörer (av de nio befintliga) kommer levereras med moderna lastbilar tankade med HVO (och/eller biogas). För de mottagare där mobiltelefonnummer är känt kommer SMS-avisering och betygssättning av leverans att användas från start. Precis som när en handlar som konsument från en modern e-handlare på nätet.

Aktuella varuleverantörer för leveranser till Nacka. OneMed ska med framåt.

Vid frågor, ta kontakt med Olof Bohlin via logistik@upphandlingsodertorn.se

Nyföretagarprogram och paketens nya vägar

Sakerna vi beställer som konsumenter hittar kontinuerligt nya vägar. Prylar från ClasOhlson kan åka med livsmedelsleveransen från Mathem och sedan ett tag sedan kan apoteksvaror och böcker komma med morgontidningen till brevlådan. Det sistnämnda då tidningsdistributören Premo som levererar bl.a. DN och SvD också samkör paket från Adlibris och Apotea.

Snart börjar livsmedelsbutikerna kanske också använda än mer klimatsmarta fordon, som exempelvis (svenska) E-Trons nya Addax MT. En liten lastbil som drivs med el, byggd för korta och små livsmedelsleveranser.

Widrikssons egna karriärsstege, eller nyföretagarprogram, verkar fungera bra. Mycket kul! Syftet är att ge bolagets anställda möjlighet att gå från bärhjälp, till chaufför, för att slutligen starta egen firma i branschen. Då ger Widrikssons möjlighet att få kontrakt som lejåkare och även att anställa egna medarbetare inom företaget. Sedan starten 2014 har 20 nya företag etablerats med hjälp av programmet. Sammanlagt rör det sig om ett fyrtiotal fordon och mer än 50 anställda.

Läs mer här:

https://www.di.se/nyheter/tidningsbuden-drar-nytta-av-e-handelns-framfart-blir-paketleverantor/länk till annan webbplats

https://www.transportnet.se/article/view/694161/etron_siktar_pa_urbana_livsmedelsleveranserlänk till annan webbplats

https://www.transportnet.se/article/view/694425/widrikssons_nyforetagarprogram_ger_resultatlänk till annan webbplats


Skriv ut
Senast uppdaterad: 13 januari 2020
Sidan publicerad av: Anna Söderström