Informationsbrev från Samordnad Varudistribution vecka 48 - 2019

Ny transportlösning sommaren 2020

Upphandlingen av ny transportlösning är klar! Det framtida avtalet för samordnad varudistribution inom Södertörnskommunerna är nu undertecknat, mycket bra.

Avtalet träder i kraft i juli 2020, så just nu innebär det nya avtalet ingen förändring för verksamheterna inom Södertörns kommuner. Men för Nacka kommun, som per den första januari 2020 är med inom Södertörns samordnade varudistribution, sker förändring redan efter nyårsskiftet.

Vad är nytt? Kortfattat bygger vi vidare på nuvarande lösning, med ett par förbättringar. För att summera:
Bättre kundupplevelse med hjälp av bättre information till godsmottagaren (sms eller e-mail med information om när leverans är planerad, möjlighet att se när lastbilen närmar sig leveranspunkten via en karta etc)
Bättre kostnadseffektivitet genom lägre priser för de absolut minsta och för de större sändningarna. Den totala kostnaden förväntas minska med fem procent

Just nu pågår ett intensivt arbete med att förbereda flytten av Nacka kommuns godsvolymer. Vid årsskiftet styrs flödet över till ny lösning för Nacka. Innan julhelgerna sker innehållsrikt informationsarbete till verksamheterna, samtidigt som nära testarbete utförs med varuleverantörer och transportör. Allt för att vi ska få en bra övergång till den nya leveranslösningen.

Det blev Widrikssons åkeri Länk till annan webbplats. som vann upphandlingen. Vi ser fram emot fortsatt gott samarbete och utveckling av en allt mer hållbar logistiklösning!

Vid frågor, ta kontakt med Olof Bohlin olof.bohlin@upphandlingsodertorn.se

Jul och nyår 2019

Jul- och nyårshelg innebär litet extra planering, både privat och på jobbet. Planen för leveranserna till Södertörnkommunernas verksamheter är klar och förankrad med varuleverantörer och transportör.

De lokala samordnarna har full koll på vilka dagar som gäller för respektive kommun (för beställning, leverans etc), vänd er till dessa vid eventuella funderingar.

Vid frågor, ta kontakt med Therese Tibell logistik@upphandlingsodertorn.se

Black Friday, cyber Monday

Många nyheter talar om nya försöljningsrekord för årets Black Friday. Svensk Handel bedömer en ökning på 15% jämfört med förra året.

PostNord bedömer att de kommer att ha hanterat 1,5 miljoner paket under perioden, jämfört med 900 000 förra året – således en enorm ökning.

I USA rapporteras det om nya rekord och nu undrar den nyfikne hur det ska gå på Cyber Monday (e-handelns svar på Black Friday, när den introducerades i fysisk handel).

Läs mer här:

https://www.breakit.se/artikel/22835/nya-rekordsiffror-under-black-friday Länk till annan webbplats.

https://www.svd.se/en-stark-black-friday-kan-ge-svag-julhandeln Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad: 3 juni 2022