Informationsbren Samordnad Varudistribution vecka 41 - 2019

e-handel & samordnad varudistribution

Förra veckan fick vi möjlighet att prata om samordnad varudistribution för intresserade och nyfikna åhörare.

På SFTI:s e-handelsdagar pratade vi om e-handel i kombination med samordnad varudistribution. När dessa saker fungerar bra blir det bra för beställaren, samtidigt som hållbarhetsarbetet fungerar.

I Uppsala talade Olof inför nyfikna ingenjörsstudenter om hållbarhetsarbete, e-handel och kvalitetsarbete.

Vi konstaterar att just kombinationen e-handel och samordnad varudistribution är ett ypperligt sätt att dra nytta av digitalisering. Effektivt, hållbart och kundorienterat.

Olof och Therese på e-handelsdagarna

Docent D. Sköld , Uppsala Universitet

Vid frågor, ta kontakt med Therese Tibell via logistik@upphandlingsodertorn.se

Betala rätt

Merparten av de order som beställarna inom Södertörns kommuner hanteras digitalt. Antingen beställs de via e-handelssystem eller web-shop. Bäst datafångst fås så klart när de läggs via kommunens e-handelssystem, men oavsett vet vi vilket klimatavtryck leveranserna medför.

En annan viktig förmåga som förbättras är vår kostnadsuppföljning. Med hjälp av detaljerad data kan vi säkerställa att rätt pris fakturerats (på artikelnivå). Med en tydlig metodik och plan för uppföljning har upphandling/inköp i Haninge/Nynäshamns kommun de senaste veckorna kontrollerat leverantörer på orderradsnivå. Fördjupad ordermatchning helt enkelt.

Vid frågor, ta kontakt med Olof Bohlin logistik@upphandlingsodertorn.se

Mindre luft och butiker som HUB-ar

Många som hämtat ut eller på annat sätt mottagit paket från en e-handlare har noterat att det ofta är mycket luft i paketen. Detta har e-handlarna Eleven och Nordic Feel försökt åtgärda. Genom att använda mer ändamålsenliga kartonger (nu sju olika storlekar) undviker de att leverera luft motsvarande 300 lastbilar per år.

Konkurrensen är enligt uppgift stenhård inom apoteksmarknaden. E-handeln ökar inom branschen, nu ca tio procent av totalen. I syfte att stärka sin leveransförmåga ska Apoteket testa att använda sina butiker (apotek) som leveranshub. Från butikerna i de 20 största städerna kan de nå 75 procent av Sveriges befolkning.

En sak till. Den som är nyfiken på hur prylar påverkar klimat och miljö kan med fördel lyssna på SR:s pod Prylarnas pris Länk till annan webbplats..

Läs mer här:

https://www.ekuriren.se/affarsliv/apoteket-testar-leveranser-hem-med-cykelbud-sm5248834.aspx Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad: 19 april 2022