Informationsbrev Samordnad Varudistribution vecka 21 - 2019

Leverantörsmöten

Vi har fortsatt med leverantörsmöten. Alla med fokus att förbättra order-till-leverans-processen.

På mötet med Grönsakshuset gick vi igenom de systemförändringar Grönsakshuset håller på att genomföra för att processen ska bli bättre. Från beställning (tydligare förpackningsstorlekar i Proceedo) till bättre scanning (spårbarhet) på godset. Mötet genomfördes med inköps- och kostexpertis från Haninge/Nynäshamn.

För Procurators del konstaterade vi att merparten av varorna som Södertörns kommuner handlar kommer fram som de skall. Området grafiska produkter fungerar nu litet bättre, men inte felfritt. Här skall scanningsmöjligheten förbättras. Förhoppningsvis är de i mål den 3:e juni.

Tillsammans med Martin & Servera hanterades olika frågor kring order-till-leverans. Störst fokus på scanning (spårbarhet) av kolli. Vi hoppas på utveckling innan midsommar.

Vid frågor, ta kontakt med Tom Ekström tom.ekstrom@upphandlingsodertorn.se

Transportadministration

Arbetet som utförs hos kommunernas varuleverantörer, efter att varorna plockats brukar kallas transportadministration. Etiketter skapas, order (digital information om var varorna ska) skickas, innan varorna lämnar varuleverantören.

Flera verktyg / systemlösningar finns för att förenkla detta arbete. Vi för dialog med dylika bolag för att hitta sätt att förenkla för avsändaren och förbättra för mottagaren.

Rätt information är som alltid viktigt. Med verksamheternas GLN-nummer på plats (i kundregister och order) blir det oftast rätt. Vi har då ett unikt nummer att koppla namn, adress och kundnummer till.

Vid frågor, ta kontakt med Olof Bohlin olof.bohlin@upphandlingsodertorn.se

Solceller och elcyklar

Snart ska det gå att köpa solceller för att producera el hemma, på IKEA. Enligt uppgift ska solceller till både konsumenter och företag säljas i de svenska varuhusen.

Längre väster ut meddelar Schenker att de ska reducera koldioxidutsläppen i alla större norska städer under 2020. Inom Oslo kör Schenker endast med ellastbilar och elcyklar (innanför ring 3).

Senast uppdaterad: 30 maj 2022