Informationsbrev Samordnad Varudistribution vecka 13 - 2019

Widrikssons lastbil kör för Samordnad varudistribution.

Dags för kundundersökning

De senaste veckorna har leveranserna inom samordnad varudistribution gått riktigt bra. Livsmedelsleveranserna kommer nästan uteslutande på utsatt tid vilket vi hoppas märks

Som berättat tidigare genomförs kontinuerliga undersökningar för att säkerställa att den samordnade varudistributionen fungerar som den skall. Undersökningen kommuniceras via telefon samt mail (där möjligt) och går ut till beställande enheter.

Under vecka 14 kör vi igång med en ny varuleverantör för frukt och grönt i Haninge, Nynäshamn och Tyresö. Vi tar därför med en fråga kring hur detta fungerar i aktuella kommuner.

Vid frågor, ta kontakt med Tom Ekström tom.ekstrom@upphandlingsodertorn.se

Tackbrev och kul möte med TA-leverantör

Vecka 13 skickade vi ut ett tackbrev till alla verksamheter inom Södertörnskommunerna. Detta för att visa effekten av det arbete som verksamheterna utför (beställa varor via samordnad varudistribution). Brevet följde med veckans leveranser och innehöll en kort summering av det hållbarhetsmässiga resultatet.

Veckans möte med TA-leverantören Unifaun var också givande (TA=transportadministration). Ett par av Södertörns varuleverantörer använder företagets lösningar för att skapa godsetiketter och transportbokningar. Centralt för väl fungerande samordnade varuleveranser.

Vid frågor, ta kontakt med Olof Bohlin olof.bohlin@upphandlingsodertorn.se

Ursprungsmärkning, klimatpåverkan, branschsynpunkter

Modeföretaget Filippa K lanserade nyligen en ny e-butik. En av nyheterna är möjligheten att se klädesplaggens ursprung. Under rubriken ”Vem har skapat den?” framgår i vilket land plagget är sytt, namnet på leverantören, andel kvinnor och män som arbetar på fabriken, samt om Filippa K har besökt leverantören.

Nätmathandeln Mat.se meddelar att de lanserat en ny tjänst där konsumenten kan se relevant data över sina inköp. Det som är nytt är att kunden enkelt kan se hur stor del ekologiskt de handlar, var maten kommer ifrån, etc. En av målsättningarna med tjänsten är att konsumenten enklare skall kunna förändra sitt beteende.

Slutligen har 2030-sekretarietet tillsammans med delar av transportbranschen summerat ett par områden som e-handelsbranschen borde enas kring för att nå uppsatta klimatmål. Dessa är:

  • Erbjud ett fossilfritt fraktalternativ
  • Synliggör kostnaden för retur
  • Fortsatt utveckling av digitala showrooms
  • Optimera paketstorleken och låt varor samåka

Läs mer här:

http://www.ehandel.se/Filippa-K-Vara-konkurrenter-blev-overraskade,14490.html Länk till annan webbplats.

http://www.ehandel.se/E-handlarens-nya-tjanst-inspirerad-av-Hans-Rosling,14516.html Länk till annan webbplats.

https://www.aktuellhallbarhet.se/sa-blir-e-handel-klimathandel/ Länk till annan webbplats.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 6 april 2022
Sidan publicerad av: Anna Söderström