Informationsbrev Samordnad Varudistribution vecka 11 - 2019

Påkopplat

Som nämnt i ett tidigare veckobrev har Huddinge nya leverantörer för färsk fisk. Efter arbete med att möjliggöra beställning (via Proceedo) och arbete med att styra leveranserna rätt (via samordningen) är vi nu igång.

Vi är också på gång att koppla på ABA-skol (befintlig leverantör för Södertälje, Salem och Nykvarn) till övriga kommuner inom Södertörn. Första leveranserna via samordnad varudistribution vecka 13.

En gemensam nämnare för implementeringsarbetet av dessa leverantörer är det nära samarbetet med aktuella upphandlare och inköpare. Tack vare detta kan tydliga planer etableras och utföras.

Vid frågor, ta kontakt med Tom Ekström tom.ekstrom@upphandlingsodertorn.se

Klimatpolitisk handlingsplan

2017 antog Sveriges riksdag ett klimatpolitiskt ramverk för Sverige. Ramverket innehåller bl a en klimatpolitisk handlingsplan – en handlingsplan som för första gången nu ska antas.

Naturvårdsverket underlag överlämnades i fredags och tre utmaningar lyftes särskilt fram. Kraftig minskning av transporternas utsläpp, minskning av industrins utsläpp, möjliggörande av koldioxidlagring.

Det finns inga enkla lösningar för transportsektorn, men en generell effektivisering och ökad användning av förnybara drivmedel är centrala för att lyckas.

Den samordnade varudistributionen inom Södertörns kommuner drivs i nuläget förnybart (99% under 2018. HVO + biogas). Det medför ett genomsnittligt utsläpp på 2,40 g CO2 per transporterat kilo (2018).

Nu pågår som bäst arbetet med att fortsätta förbättringsresan, dvs. ett smart recept för fortsatt koldioxidminskning.

Tom utanför Biodriv Östs kontor. besök för att få idéer och inspiration

Vid frågor, ta kontakt med Olof Bohlin olof.bohlin@upphandlingsodertorn.se

Smått och gott

I den cirkulära ekonomins anda (?) har IKEA nyligen meddelat att de skall testa en modell där möbler leasas ut istället för att säljas. När leasingperioden är över lämnas möblerna tillbaka för att sedan leasas ut på nytt.

I Göteborg har Schenker börjat utföra livsmedelsleveranser med hjälp av en (1) eldriven Volvolastbil. Lastbilen, en 18-pallars, är helt eldriven – det vill säga både framdrift och kylaggregat drivs med el.

I Helsingborg blir Coop först ut med att testa kylda leveransskåp. Detta möjliggör enklare leveranser till privatpersoners hem. Leveranserna kan ske när som helst på dygnet utan att kylkedjan bryts, vilket ökar effektiviteten. Skåpet i sig har en kyld del och ett frysfack. Skåpet öppnas med hjälp av en app.

Slutligen har prisjämförelsesajten Matspar släppt litet intressant statistik över hur prismedvetna konsumenter agerar när de handlar mat på nätet. Matspar, som fungerar som Pricerunner fast i dagligvaruhandeln, tycker sig märka att allt fler aktörer väljer tydliga digitala strategier för att möta kundernas behov.

Kylt leverensskåp
Senast uppdaterad: 22 mars 2022