Informationsbrev Samordnad Varudistribution vecka 2 - 2019

Leveranserna under jul- och nyårshelg

Efter en hel del planering med kommunernas verksamheter, samordnarna, Widrikssons och alla varuleverantörer – så kom jul och nyårshelgerna som vanligt även denna säsong. Bl a äldreboendena körde på sin verksamhet som vanligt och var i behov av varuleveranser. Leveranser som på det stora hela gick ganska bra.

Över julhelgen gick beställningarna och leveranserna bra (tre avvikande order från Arla, vilka åtgärdats i efterhand). Leveranserna vid nyårshelgen kom till sist fram, men här förekom sena leveranser och litet sorteringsutmaningar med gods från Menigo.

Vi tar med lärdomar från dessa helger till framtida helgdagsplanering. Vid frågor, ta kontakt med Tom Ekström tom.ekstrom@upphandlingsodertorn.se

Leverantöruppföljning

Vi försöker rivstarta 2019 med konstruktiva uppföljningsmöten med kommunernas varuleverantörer. Vi kör nu leverantörsuppföljning med Procurator, Staples och OneMed.

Målsättningen med denna uppföljning är att säkerställa att varuflödet (från order till leverans) ständigt förbättras. Med OneMed är dock målsättningen att få in varuflödet i samordningen. Snart så! Vid frågor, ta kontakt med Olof Bohlin olof.bohlin@upphandlingsodertorn.se

Matris

Årets julklapp och cirkulär affärsmodell

Det återvunna plagget var 2018:s julklapp enligt HUI. Hur stor andel av julhandelns omsättning som faktiskt bestod av återvunna plagg är oklart, men det fanns ett par möjligheter – och nu kommer nya.

Scorettgruppen lanserade en ny produktlinje med återanvända skor inför julen. Under konceptet Reuse säljer Scorett insamlade skor som efter eventuell lagning, rengöring och upputsning sålts via e-handel. Konceptet blev enligt Scorettgruppen en succé och bolaget har bestämt sig för att fortsätta.

Samtidigt breddar H&M sitt klädinsamlingskoncept med H&M Take Care. Ett koncept som ska göra det enklare för kunden att fixa och laga sina plagg. Det hela består dels av produkter (tvättpåsar, lagningslappar, sykitt etc.), dels av en servicedel med syateljé. Även här tillgängligt i butik och via e-handel.

Steg närmare en cirkulär affärsmodell.

H&M
Senast uppdaterad: 21 februari 2022