Tvärförbindelse Södertörn är en 2 mil mötesfri motortrafikled och separat gång- och cykelväg från Kungens Kurva, via Flemingsberg, till Jordbro. Tvärförbindelse Södertörn är avgörande för hela Stockholmsregionens utveckling och kommer bidra till ökad säkerhet och smidigare transportmöjligheter.
Tvärförbindelse Södertörn är en motortrafikled som kommer att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten i södra Stockholm. Den cirka 2 mil långa vägen sträcker sig från E4/E20 vid Vårby Backe i Kungens kurva, via Flemingsberg, till riksväg 73 vid trafikplats Jordbro i Haninge kommun.
Planerna för Tvärförbindelse Södertörn är att det ska bli en mötesfri fyrfilig väg med två körfält i varje riktning. Det skapar ett tryggt och effektivt transportstråk för både personbilar, kollektivtrafik och godstransporter. Längs hela sträckan byggs även en separat gång- och cykelbana, vilket gör det säkrare för oskyddade trafikanter.
Boende längs riksväg 225 och andra närliggande vägar kommer att märka en tydlig förbättring. När tung trafik istället väljer Tvärförbindelse Södertörn, blir trafikmiljön både lugnare och säkrare i bostadsområdena.
Tvärförbindelsen kommer att avlasta det regionala vägnätet, till exempel Södra Länken, och skapa bättre förutsättningar för kollektivtrafik. Projektet möjliggör smidigare busstrafik och förbereder för framtida satsningar som Spårväg Syd.