Tvärförbindelse Södertörn

Tvärförbindelse Södertörn är en 2 mil mötesfri motortrafikled och separat gång- och cykelväg från Kungens Kurva, via Flemingsberg, till Jordbro. Tvärförbindelse Södertörn är avgörande för hela Stockholmsregionens utveckling och kommer bidra till ökad säkerhet och smidigare transportmöjligheter.

Tvärförbindelse Södertörn – en ny väg för framtidens resor

Tvärförbindelse Södertörn är en motortrafikled som kommer att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten i södra Stockholm. Den cirka 2 mil långa vägen sträcker sig från E4/E20 vid Vårby Backe i Kungens kurva, via Flemingsberg, till riksväg 73 vid trafikplats Jordbro i Haninge kommun.

En säkrare och smidigare resa

Planerna för Tvärförbindelse Södertörn är att det ska bli en mötesfri fyrfilig väg med två körfält i varje riktning. Det skapar ett tryggt och effektivt transportstråk för både personbilar, kollektivtrafik och godstransporter. Längs hela sträckan byggs även en separat gång- och cykelbana, vilket gör det säkrare för oskyddade trafikanter.

Minskad tung trafik i bostadsområden

Boende längs riksväg 225 och andra närliggande vägar kommer att märka en tydlig förbättring. När tung trafik istället väljer Tvärförbindelse Södertörn, blir trafikmiljön både lugnare och säkrare i bostadsområdena.

Viktiga delar i projektet

  • Tre tunnlar planeras längs sträckan.
  • Vägen får bärighet för de tyngsta transporterna.
  • E4/E20 breddas för att möta det ökade trafikflödet.
  • En ny bro i Fittja byggs, eftersom nuvarande Vårbybron inte räcker till när Tvärförbindelsen möter E4 Förbifart Stockholm.

Fördelar för hela regionen

Tvärförbindelsen kommer att avlasta det regionala vägnätet, till exempel Södra Länken, och skapa bättre förutsättningar för kollektivtrafik. Projektet möjliggör smidigare busstrafik och förbereder för framtida satsningar som Spårväg Syd.

Skriv ut
Senast uppdaterad: 30 maj 2025
Sidan publicerad av: Admin Södertörn