Ny regional järnväg Järna – Flemingsberg via Södertälje syd behövs för att säkra kapaciteten i Ostlänkens förlängning. För näringslivets konkurrenskraft är det avgörande med en god kompetensförsörjning och en väl fungerande arbetspendling. Kapaciteten behöver också utökas för att möjliggöra en större överflyttning av gods från väg till järnväg.
Stockholmsregionen växer snabbt, och behovet av effektiva och hållbara transportlösningar ökar. Sträckan mellan Järna och Flemingsberg är idag en flaskhals i järnvägssystemet, med begränsad kapacitet och känslighet för störningar. En ny regional järnväg via Södertälje syd skapar bättre förutsättningar för både pendling och godstransporter – och stärker kopplingen mellan södra Stockholm, Södertälje och Mälardalen.
Den nya järnvägen är en viktig del av Ostlänken, Sveriges första höghastighetsjärnväg, som ska gå mellan Järna och Linköping.
Södertälje syd får en central roll i den nya järnvägssträckningen. Här planeras en modern bytespunkt där regionaltåg, fjärrtåg och lokaltrafik möts. Det stärker Södertäljes roll som logistiknav och gör det enklare för invånare och företag att nå resten av landet. Samtidigt avlastas befintliga spår, vilket förbättrar punktligheten i hela systemet.