Fortsatt stark tillväxt inom Södertörns näringsliv

Av de kommuner i Stockholms läns som har den mest snabbväxande företagsamheten ligger fem av de sex bästa på Södertörn. Det är Syna som i undersökningen Bästa Tillväxt 2017 har sammanställt rankinglistor för samtliga län. I Stockholms län dominerar kommunerna i söder med Nykvarn och Botkyrka som etta och tvåa på listan.

Kommunerna i undersökningens toppskikt har störst andel företag som nyanställer, ökar sin omsättning och går med vinst.

I motsvarande undersökning i fjol låg sju av de tio toppkommunerna på Södertörn och årets resultat visar att regionen fortfarande har en snabbare företagstillväxt än Stockholms län i sin helhet. Mer än vart tredje företag på Södertörn är en snabbväxare och även antalet företag och anställda på Södertörn växer snabbt.

– Synas ranking visar att vårt samarbete över kommungränserna är framgångsrikt. Vi samarbetar i tillväxt-, näringslivs- och utvecklingsfrågor och koordinerar satsningar på utbildning och bostäder. Södertörnsamarbetet innebär att vi hjälper varandra till gemensam framgång och inte uppfattar varandra som konkurrenter, säger Bob Wållberg, kommunstyrelsens ordförande (NP) i Nykvarn.

Södertörns framgång viktig för Stockholmregionen

För tio år sedan låg Nykvarn stadigt i botten på listorna som Bästa Tillväxt delas ut ifrån. Nu är det tredje gången på bara fyra år som Nykvarn vinner Bästa Tillväxt.

– När Stockholm växer med över 30 000 personer per år behövs fler bostäder i attraktiva lägen, vilket gör att många verksamheter behöver omlokaliseras. I denna förändringsprocess inser många företag att Södertörn har ett fantastiskt läge. Här i Nykvarn finns bra tillgång på mark och vi arbetar med nya detaljplaner för mark som kommunen fortfarande äger och kan utveckla till olika ändamål, säger David Schubert, näringslivschef i Nykvarn.

Tillväxten är stark i alla de åtta Södertörnskommunerna. Med nära en halv miljon invånare, stark nybyggnation och goda kommunikation till Stockholm vill många etablera sig och arbeta här. Det gemensamma målet för Södertörnskommunerna är att fram till år 2030 skapa 100 000 nya arbetstillfällen.

– Den starka tillväxten i näringslivet ger oss helt nya chanser att bygga bort segregationen och förbättra kvalitén i välfärden, säger Ebba Östlin, kommunstyrelsens ordförande (S) i Botkyrka.

Topplistan Stockholms län:

(kommuner på Södertörn i fet stil)

1. Nykvarn
2. Botkyrka

3. Vallentuna
4. Södertälje
5. Haninge
6. Huddinge

Nynäshamn, Salem och Tyresö hamnade på 16,17 respektive 18 plats av länets 26 kommuner.

Om undersökningen

Syna är Sveriges äldsta kreditupplysningsföretag och har erbjudit oberoende kreditupplysning sedan 1947.

Undersökningen Bästa Tillväxt mäter tre värden:

• Andelen företag som har en omsättningsökning på mer än fem procent mellan de två senaste årsredovisningarna.
  • Andelen företag som ökat antalet anställda mellan de två senaste årsredovisningarna.
  • Andelen företag som går med vinst enligt senaste årsredovisningen.
    Av dessa tal skapas ett tillväxtindex som används för att jämföra kommunerna.

Indexet baseras på alla svenska aktiebolags senast tillgängliga bokslut. Kommuner med färre än 100 aktiebolag är inte med i mätningen eftersom
resultatet annars blir missvisande.

Länk till årets resultat Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 30 november 2017
Sidan publicerad av: Karin Hassler