Därför behövs Tvärförbindelse Södertörn

Tvärförbindelse Södertörns sträckning

Ett faktablad från Södertörnskommunerna beskriver varför Tvärförbindelse Södertörn är så viktig och varför full finansiering måste säkras.

Tvärförbindelse Södertörn behövs för att knyta samman Stockholms läns södra delar med övriga Stockholm genom anslutning till Förbifart Stockholm . Tvärförbindelsen kommer att främja klimatanpassade och effektiva godstransporter från Norviks hamn samt förbättrad kollektivtrafik mellan de regionala kärnorna . Tvärförbindelse Södertörn har förutsättningar att bli en unik och ”grön” vägförbindelse som förenar hållbar miljö med effektiva trafiklösningar, ökat bostadsbyggande, fler arbetsplatser och därmed högre tillväxt.

Läs mer i faktabladet "Hög tid för Tvärförbindelse Södertörn" , 606.2 kB, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 5 oktober 2018