Väglinjen klar för Tvärförbindelse Södertörn

karta

Trafikverket har beslutat var Tvärförbindelse Södertörn och de nio trafikplatserna ska lokaliseras.

Tvärförbindelse Södertörn kommer förbättra tillgängligheten i södra delarna av Stockholmsregionen och binda samman de södra och norra delarna av länet, tillsammans med den nya vägen E4 Förbifart Stockholm, skriver Trafikverket.

Tvärförbindelse Södertörn ska gå mellan E4/E20 vid Kungens kurva, via Flemingsberg till väg 73 vid Haninge centrum. Den ska ersätta nuvarande väg 259, som är en av de mest olycksdrabbade vägarna i länet. I projektet Tvärförbindelse Södertörn ingår det också att bygga en cykel- och gångväg längs stora delar av sträckan. Vägen ska göra det enklare att resa till och från Södertörn, oavsett om resan sker med cykel, bil eller kollektivtrafik.

Läs mer på Trafikverkets webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 14 december 2017
Sidan publicerad av: Karin Hassler