Sju av tio toppkommuner finns i södra Stockholm

7 av Stockholms läns 10 toppkommuner ligger på Södertörn. Det visar Synas resultat från undersökningen Bästa Tillväxt 2016 som har sammanställt en 10-i-topp-lista för varje län. I Stockholms län är det kommunerna i söder som dominerar topplistan.

– Att 7 av 10 kommuner på topplistan ligger på Södertörn är ett kvitto på att vårt samarbete över kommungränserna är rätt väg att gå. Vi samarbetar i tillväxt-, näringslivs- och utvecklingsfrågor och koordinerar satsningar på utbildning och bostäder. Södertörnsamarbetet innebär att vi hjälper varandra till gemensam framgång och inte uppfattar varandra som konkurrenter, säger Bob Wållberg, kommunstyrelsens ordförande i Nykvarn samt ordförande i styrgruppen för Södertörnsamarbetet.

Stabil tillväxt med många snabbväxande företag

Kommunerna i undersökningens toppskikt har störst andel företag som nyanställer, ökar sin omsättning och går med vinst.

– Topplaceringarna visar att vi har en stabil tillväxt i regionens företag. Dessutom visar en analys från Bisnode att Södertörn har snabbare företagstillväxt än Stockholms län som helhet och att mer än var tredje företag är snabbväxande. Vi ser också ett ökat intresse bland företag att etablera sig här, säger Daniel Dronjak, kommunstyrelsens ordförande i Huddinge.

Södertörns framgång viktig för hela Stockholm

Pia Forsberg, näringslivschef i Huddinge kommun, vidgar perspektivet:

– Kommunerna i södra Stockholm har 100 000 nya arbetstillfällen som mål fram till 2030. Det kommer innebära att färre behöver pendla långt till sina jobb vilket är bra för både trafiksituationen, miljön och människors privatliv. Södertörns framgång är mycket positiv för de som bor och arbetar här, samtidigt som den gynnar hela Stockholmsregionen.

Topplistan Stockholms län (kommuner på Södertörn i fet stil):
1. Upplands Väsby
2. Huddinge
3. Botkyrka
4. Södertälje
5. Haninge
6. Nynäshamn
7. Nykvarn
8. Sundbyberg
9. Tyresö
10. Vallentuna

Om undersökningen

Syna är Sveriges äldsta kreditupplysningsföretag och har erbjudit oberoende kreditupplysning sedan 1947.

Undersökningen Bästa Tillväxt mäter tre värden:

• Andelen företag som har en omsättningsökning på mer än fem procent mellan de två senaste årsredovisningarna.
  • Andelen företag som ökat antalet anställda mellan de två senaste årsredovisningarna.
  • Andelen företag som går med vinst enligt senaste årsredovisningen.
    Av dessa tal skapas ett tillväxtindex som används för att jämföra kommunerna.

Indexet baseras på alla svenska aktiebolags senast tillgängliga bokslut. Kommuner med färre än 100 aktiebolag är inte med i mätningen eftersom
resultatet annars blir missvisande.

Senast uppdaterad: 29 november 2017
Sidan publicerad av: Karin Hassler